Poticanje samostalnosti

ZAŠTO JE VAŽNO?

Uloga roditelja je da štiti dijete i vodi brigu o njemu, ali često iz te brige o djetetu čuvamo ga od prikupljanja iskustava.Time onemogućavamo djetetu da na vlastitoj koži osjeti ne samo opasne, nego i lijepe strane života.

Dijete koje nema priliku iskusiti, na taj je način prezaštićeno i svijet počinje doživljavati kao opasno mjesto, iz konstantne potrebe  da se netko stalno mora brinuti za njega, iako mu se nikada nešto pretjerano strašno nije dogodilo.To je sve prirodno dok god naša procjena odgovara stvarnosti situacije. Treba procijeniti je li rizik od ozbiljne povrede (fizičke ili emotivne) veći od vrijednosti iskustva koje bi u toj situaciji prikupilo.

Poticanje samostalnosti

UČENJE-KORAK PO KORAK

Ne uspoređujte svoje dijete s drugim. Od iznimne važnosti je da se svakom djetetu pristupi individualno, utvrdite odgovara li djetetu više raditi samostalno ili mu je ponekad potrebna pomoć drugih, te u skladu s tim i postupati. Učenje najosnovnijih vještina je ponajviše roditeljska odgovornost. Dijete postupno upoznajte sa vještinom, korak po korak, imajte strpljenja dajte si vremena, kako djetetu tako i sebi. Naoružajte se strpljivošću, pustite ih da pokušavaju, neka samostalno nauče vezati cipele i oblačiti dijelove odjeće. Već u jasličkoj dobi djeca uče uz pomoć vježbanja i ponavljanja, pomoću pokušaja i pogrešaka, to im omogućuje da s vremenom usavrše svoje sposobnosti i usvoje nove vještine. Djetetu treba dati vremena da stekne određenu sigurnost u svoje mogućnosti i nove vještine.

ULOGA RODITELJA

SITUACIJA:

Roditelj dolazi u vrtić po dijete vrtićke dobi. Refleksno mu obuva cipele i oblači jaknu, ne daje djetetu priliku da ih obuče samo (što je sukladno njegovoj dobi i razvojnim mogućnostima).

Roditelji ponekad pokušavaju sve raditi umjesto djeteta želeći mu pomoći, no to može ukazivati i na nedovoljno poštovanja prema djetetovoj prirodnoj potrebi za samostalnošću. Bitno  je stvoriti situacije i dopustiti djetetu da odradi samo, jer tako uviđa da može, to dovodi do osjećaja sposobnosti i samopoštovanja. Pružanjem prilika djetetu da nešto odradi ili odluči  samo, uz rizik da će pogriješiti, omogućujemo tom djetetu da izraste u samostalnu, samopouzdanu osobu koja je svjesna da je za svaki svoj uspjeh zaslužna sama, a za svaki svoj neuspjeh sama odgovorna.

Svaki uspjeh koje dijete postigne samostalno biti će motivator za njegove daljnje uspjehe te će uvelikedoprinijeti u ostvarivanju svojih potencijala.

Samostalnost ne znači prepuštanje samom sebi, roditelj je tu da pruži podršku, pomogne kada procijeni da dijete treba pomoć te da ohrabre za dalje. Neka dijete dobije priliku da samostalno odlučuje te da se, jednako tako, suoči s posljedicama. Iskustvo uspjeha, a jednako tako i neuspjeha u velikoj mjeri pridonosi razvoju slike o sebi. Dijete koje se potiče na samostalnost već od rane dobi odrasti će u samostalnu osobu sposobnu pomoći kako sebi, tako i drugima. Učinite uslugu sebi i svome djetetu dajte mu priliku da bude samostalno.

Tablica razvojnih sposobnosti djeteta po dobi (tablica je opisnog karaktera i treba promatrati od djeteta do djeteta):*

tablica

IZVOR:http://www.roda.hr/portal/djeca/zdravo-odrastanje/razvoj-djetetovih-sposobnosti.html

*Molimo vas da tablicu ne koristite kao procjenu razvoja pojedinog djeteta, takvo što ipak prepustite stručnjacima!

Autor: Matea Bašić, odgojiteljica