Kada dijete kaže „Dosadno mi je“, imate li već nekoliko rješenja u rukavu? Osjećate li određeni pritisak da morate ispuniti tu potrebu djeteta? Čime nastojite popuniti taj prazan hod? Da li vam je mobitel, televizija i računalo česti odabir?
A što ako vam kažem da nije na vama da nađete rješenje…a što ako dosada uopće i nije problem?
Tijekom dana je potrebno odvojiti dio u kojem ne postoji neka obaveza ili rutinske radnje kao što je objed, odlazak na spavanje i sl. Potrebno je da dijete ima tzv. nestrukturirano vrijeme, vrijeme slobodno od forme, slobodno od prijedloga sa naše strane.
Zašto je nestrukturirano vrijeme toliko važno za zdrav razvoj djeteta
Nestrukturirano vrijeme pruža priliku djetetu za istraživanje svog vanjskog okruženja ali i unutrašnjeg svijeta. Sloboda istraživanja, sloboda razmišljanja i mašte. Drugim riječima, to je vrijeme za kreativnost!
U tom vremenu mogu nastati najrazličitiji izumi. Tijekom svog rada, upoznala sam se s raznim takvim strojevima, poput onoga za „letenje u svemir“ ili „izuma za razgovor s vanzemaljcima“.
To je vrijeme i za proučavanje svega što dijete okružuje. Odjednom se otkiva zanimljiv svijet kukaca iz čega mogu proizlaziti pitanja poput: „Zašto mravi hodaju u redu“, „S čime se bubamara hrani“ ili „Kako pauk plete mrežu“. Možda će se javiti želja za izučavanjem tog malenog svijeta povećalom – koje zanimljive strukture i boje, do sada neotkrivene!
To je vrijeme za kreiranje najmaštovitijih simboličkih igara s prijateljima iz susjedstva. Najednom dvorište postaje kazališna bina na kojoj možete gledati vitezove i princeze, zmajeve i njinja ratnike! A možda se nađe i poneka žaba ili tigar…
Neki će htjeti iskusiti kako je to biti kuhar te će doći do stvaranja zanimljivih jela i slastica od blata, lišća i poljskih cvjetova!
Mašta zaista može svašta!
Također je važno da dijete samo odluči što će činiti sa slobodnim vremenom. U suprotnom neće nikad njime naučiti raspolagati. Jedan od naših najvećih izazova kao odraslih osoba je kako upravljati vremenom. Kao što je rekla Nancy H. Bakey: „Prisvojite vrijeme provedeno u gledanju televizije ili organiziranim aktivnostima i potrošite ga na jačanje svoje mašte.“ U konačnici, to je sve što imamo. Ako se stvar ne može najprije zamisliti – torta, novi lijekovi, svemirska postaja – neće je nikad ni biti. Mašta je početak ideja i velikih izuma.
Mašta je nešto što se ne uči, za nju je potrebno osigurati adekvatno okruženje u kojemu se ona može razvijati. Potreban je siguran prostor u kojem dijete može istraživati. Također, nije dobro da je prostor prenatrpan igračkama, već da je dostupno nekoliko onih koji zahtijevaju vlastiti angažman i maštu. Primjerice, lego kocke bez uputa za izgradnju, rastresiti materijal popu riže ili brašna, mase za modeliranje, tekstil, boje… mogućnosti su neizmjerne.
Omogućujući adekvatne poticaje, dajete mogućnost djetetu za razvijanje motoričke spretnosti, kreativnosti, emocionalne i socijalne zrelosti. Slobodna igra je veoma važna za cjelokupni razvoj djeteta.
Pripremila:
Barbara Miletić, psiholog
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali |