Primijetili ste da vaše dijete mnoge aktivnosti i zadatke radi prije, brže, bolje i uspješnije od svojih vršnjaka? Zavirite dalje u tekst, možda otkrijete da kraj sebe imati maloga Einstein-a!
Darovitost možemo definirati kao sklop osobina koje omogućuju pojedincu da dosljedno postiže izrazito iznad prosječan uradak u jednoj ili više aktivnosti kojima se bavi. Općenito se procjenjuje da 0.3 do 1% opće populacije spada u tu kategoriju.
Slični pojmovi
Talent je darovitost u jednom užem području aktivnosti. Primjerice, matematički, glazbeni, likovni… talent. Djeca s talentom su među 15-20% najuspješnijih u tom području.
Bistra djeca – imaju visoko razvijene sposobnosti te ih prepoznajemo po specifičnim osobinama ličnosti, no nemaju nužno razvijenu kreativnosti.
Kada govorimo o vrtićkom uzrastu, tu je riječ o tzv. potencijalnoj darovitosti. Kako bi se darovitost djeteta u potpunosti realizirala, osim genetske predispozicije, potrebna je i poticajna okolina.
Darovitost – više od kvocijenta inteligencije
Prema troprstenastoj koncepciji darovitosti (Renzulli i Reis), darovitost je definirana kao isprepletanje tri aspekta – sposobnosti, osobina ličnosti i kreativnosti.
Sposobnosti
Osim općeg kvocijenta inteligencije, postoje i specifične sposobnosti koje su važne (verbalno-lingvistička inteligencija, logičko-matematička inteligencija, vizualno-spacijalna inteligencija, glazbeno-ritmička inteligencija, tjelesno-kinestetička inteligencija, intrapersonalna inteligencija, naturalistička inteligencija).
Kod osobina ličnosti se ističe intrinzična motivacija za rad, što znači da djeca sudjeluju u nekoj aktivnosti radi samog uživanja u toj aktivnosti, a ne radi vanjske nagrade ili priznanja.
Kreativnost možemo prepoznati po novim idejama, drugačijem i originalnom razmišljanju i rješenjima. Zanimljive izjave i uratke možete vidjeti od djevojčice Ume Gradec koja nas već od vrtićkih dana iznenađuje sa svojom originalnošću (Primjerice: https://www.jutarnji.hr/naslovnica/ima-pet-i-pol-godina-i-izumila-je-stroj-koji-mjeri-ljubav-3927135)
Tko sudjeluje u uočavanju i identifikaciji?
Identifikaciji darovite djece se pristupa na multidisciplinaran način, gdje se uključuju odgojitelji, roditelji i stručni suradnici.
Ako niste sigurni da li je vaše dijete darovito, slobodno se obratite stručnom timu.
Također, uvijek je poželjno djetetu davati izazovne i poticajne zadatke jer, kao što smo prethodno vidjeli, okolina je važan faktor u realiziranju djetetovih potencijala.
Pripremila: Barbara Miletić, psihologinja
Literatura:
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali |