Razdoblje puzanja obilježeno je povećanjem opsega kretanja. Dijete sada može samo istraživati svoju okolinu. To dovodi do toga da zbog povećane mobilnosti i jačeg ispoljavanja snage kod djece pri kraju prve godine života sve češće dolazi do agresija i nepoštivanja granica.
MOGUĆI UZROCI?
- Prekinuta aktivnost –dijete želi vratiti objekt s kojim se igrao
- Istraživanje, znatiželja – želja za objektom kojeg ima drugo dijete
- Želja za neodgodivim zadovoljavanjem potreba „sada i ovdje“
- Istraživanje mogućnosti utjecaja, istraživanje reakcija drugoga
- Traženje i obrana predmeta i prostora za koje smatraju da je njihovo
- Dosada – privlačenje pažnje na sebe i ostvarivanje kontakata s vršnjacima i odraslima na taj način
ŠTO NAPRAVITI U SLUČAJU KONFLIKTA?
- Važno je biti svjestan činjenice kako su odrasli model ponašanja za djecu te reagirati u skladu s time
- Postavite granicu. Jasno i odlučno prekinite konflikt –stanite između djece u konfliktu, čučnite kako bi bili u razini njihovih očiju te recite „Stop, ne želim da to radiš!“. Možete staviti ruku na dijete ili osloviti ga imenom kako bi dijete potpuno jasno dobilo poruku da su riječi usmjerene njemu
- Pokažite djetetu kako može na drugačiji način izraziti svoju potrebu.
- Pažnju usmjerite na dijete koje je primilo udarac i pružite mu utjehu. Svojim primjerom pokažite suosjećajno ponašanje.
- Dijete koje je agresivno reagiralo, usmjerite na to da pomogne drugom djetetu – npr. stavljanje flastera ili hladnog obloga. Logičnom posljedicom dijete će naučiti što se događa ako reagira/postupa na određeni način.
Uzmite u obzir temperament i individualne potrebe djeteta – svako dijete preferira određeni način tješenja i pristupa.
Pripremila: Barbara Miletić, psiholog