U prvim godinama djetetova života odvija se intenzivni rast i razvoj djece. Osim što se dijete razvija fizički, razvijaju se i njegove kognitivne (mentalne) sposobnosti. Dijete uči i usvaja nova znanja i spoznaje opažajući svijet oko sebe te polagano, ali sigurno počinje sudjelovati u njima. Djeca od najranije dobi razvijaju svoju krupnu i finu motoriku. Pod pojmom grube (krupne) motorike podrazumijevamo kretanje cijelog tijela i razvoj velikih skupina mišića (ruke, noge, trup, leđa i dr.). Krupna motorika se razvija pokretima cijeloga tijela koji započinju puzanjem. Djeca u prvoj godini života ovladavaju kretanjem, odnosno hodanjem. Na početku su djeca nesigurna i vrlo često dolazi do padova, ali ustrajnošću i ponovnim pokušajima djeca savladaju hodanje. Maloj djeci su potrebni koncentracija i vrijeme za savladavanje novih vještina, osobito vještina koje zahtijevaju ravnotežu.
Djeca najbolje uče kroz igru i na taj način savladavaju prepreke i ovladavaju novim znanjima. Aktivnosti za poticanje razvoja grube motorike su: trčanje, skakanje, bacanje i hvatanje, penjanje gore-dolje, iznad-ispod i kroz stvari, vožnja bicikla ili romobila, guranje i povlačenje. Specifične aktivnosti koje podržavaju motorički razvoj uključuju: trčanje različitim brzinama, preskakanje užeta, igranje školice, bacanje i hvatanje lopte različitih veličina, penjanje u različitim smjerovima, povlačenje igračaka, guranja kolica s igračkama, punjenje i pražnjenje kante s vodom i sl.
Za djecu jasličke dobi osiguravamo igre koje zadovoljavaju osnovne potrebe za kretanjem. Potičemo ih na skakanje i trčanje. Odlazak na igralište na kojem se nalaze penjalice, ljuljačke i druge igračke je od iznimne važnosti za djecu. Moguće je djeci napraviti i jednostavan poligon koji će sadržavati hodanje, provlačenje i zaobilaženje neke prepreke. Iako se to odraslima ne čini kao zahtjevna aktivnosti, djeci jasličke dobi veliki je izazov popeti se na tobogan ili klackalicu. Pri takvim aktivnostima djeca razvijaju svoje ruke, noge, leđa i koordinaciju svojih pokreta. Odnosno drugim riječima razvijaju svoju krupnu motoriku. Starija djeca već mogu usvojiti određena pravila u igri pa mogu igrati igre s loptom i prolaziti zahtjevnije poligone.
Osim krupne motorike, potrebno je kod djece razviti i finu motoriku. Fine motoričke sposobnosti uključuju pažljivu kontrolu malih mišića u rukama, stopalima, prstima i nožnim prstima. Kontroliranje mišića jezika i usana, govor i pjevanje također spadaju pod fine motoričke vještine. Fina motorika se razvija kroz svakodnevne aktivnosti kao što su jedenje, pranje zubi, oblačenje i svlačenje odjeće i obuvanje i skidanje obuće. Šaka i prsti se razvijaju kroz aktivnosti crtanja i slikanja, kroz igru sa sitnim predmetima (npr. nizanje perlica ili tjestenine na konopac i sl.), oblikovanjem tijesta ili plastelina i izrezivanjem različitih oblika. Osim ovih aktivnosti, finu motoriku je moguće razvijati i zajedničkim čitanjem slikovnica. Aktivnim sudjelovanjem djeca razvijaju svoj govor i govorni aparat, ali i finu motoriku šake okrećući stranice.
I finu i krupnu motoriku moguće je vježbati kroz svakodnevnu tjelovježbu koja također treba biti prilagođena djetetovim razvojnim sposobnostima. U svakodnevnoj igri ili u obavljanju svakodnevnih aktivnosti važno je omogućiti da dijete što je više moguće samo izvršava zadatke, odnosno, da mu pomognete samo onda kada dijete određeni zadatak nikako ne može napraviti. Za to je potrebno puno strpljenja i podrške od strane roditelja. Poticanjem djeteta na obavljanje tih aktivnosti razvija se djetetova samostalnost, ali i cjelokupna motorika.
Pripremila: Nikolina Matešić, odgojitelj
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali |